Werk en stage

Een leerwerkbaan vinden via social media. Hoe doe je dat?

Uit onderzoek blijkt dat veel studenten social media niet inzetten in de zoektocht naar een (leerwerk)baan. Toch zijn er wel degelijk mensen die hun (leerwerk)baan hebben gevonden via LinkedIn, Facebook en/of Twitter.

LINKEDIN

Mohammed vond een baan via LinkedIn.

TWITTER

Zoals Natasja. Zij vond haar eerste baan via Twitter.

Het enige dat ik heb gedaan is mijn profiel voor 100% ingevuld en actief deelgenomen aan discussiegroepen. Dat werkte, want ik kreeg e-mails van werkgevers en uiteindelijk vond ik mijn huidige baan in de ICT.

Mohammad

Op 4 januari verzond ik een tweet dat ik werk zocht. Op 8 januari had ik mijn sollicitatiegesprek bij eReader. En op 15 januari trad ik in dienst bij hen als Frontoffice Medewerker.

Natasja
FACEBOOK

Uit onderzoek kwam verder naar voren dat studenten liever niet via Facebook een baan zoeken. Toch is het zo gek nog niet om je eens te verdiepen in deze sites. De meeste bedrijven zijn actief op deze social networks en werven zelfs met campagnes nieuw personeel. Je kunt hiervoor de pagina’s van bedrijven gaan volgen.

TIPS VOOR SOLLICITEREN VIA SOCIAL MEDIA
  • Wees kritisch in de selectie van je contacten bij al je netwerken: voeg alleen mensen toe aan je lijst die je daadwerkelijk kent of waar je zaken mee hebt gedaan.
  • Facebook: is persoonlijk maar… de meeste bedrijven en werknemers zitten ook op dit netwerk. Meld je aan bij groepen of pagina’s waar mensen zitten die bij leuke bedrijven werken en meng je in discussies. Schreeuw vooral niet dat je een baan zoekt, maar pak het subtiel aan. Sommige bedrijven zetten juist Facebook in om nieuw personeel te werven.
  • Heb je een netwerk opgebouwd? Gooi er een tweet uit, bijvoorbeeld: juridisch medewerker zakelijke dienstverlening zkt #leerwerkbaan in #Rotterdam #solliciteren. Als je een aardig netwerk hebt opgebouwd is de kans groot dat je wordt geretweet of dat je een antwoord krijgt.
  • Twitter: maak een account aan en volg mensen die jij interessant vindt. Denk aan mensen die actief zijn in jouw sector. Bij Twitter is het geven en nemen, dus post niet alleen artikelen, maar retweet en reply ook anderen. Zo laat je horen wie jij bent.
  • LinkedIn: vul je profiel volledig in en sluit je aan bij groepen die passen bij jouw opleiding en probeer mee te discussiëren in de groep. Zet je profiel ook openbaar. Vraag om ‘recommendations’ (aanbevelingen) van klasgenoten en (oud) collega’s. Recruiters (werkgevers) kijken hier naar en krijgen zo een beter beeld van wie jij bent en wat je kwaliteiten zijn.
  • Verwijder of ruim je sociale profielen op waarop je niet of nauwelijks actief bent. Aan halve profielen heeft niemand iets.