Clipboard

Merk je wel eens dat je je huiswerk niet maakt? Of dat je het maken van een verslag steeds voor je uitschuift?  Komt de inleverdatum ineens heel dichtbij en ben je nog niet begonnen? Wat maakt dat je dit steeds uitstelt? Hoe pak je het maken van een goede planning aan en hoe kun je zorgen dat je je hieraan kan houden?

De mentor zal de student ondersteunen bij het plannen en organiseren van hun werkzaamheden. In de mentorlessen en de persoonlijke gesprekken kan hier aandacht aan worden besteed. Er zijn studenten die hier meer ondersteuning bij nodig hebben. Deze extra ondersteuning wordt geboden door de mentor.

Plannen en organiseren is niet zomaar iets, het hangt samen met vele verschillende functies van het brein ook wel, executieve functies genoemd.

Deze functies kunnen ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld weet wanneer je aan je opdracht moet beginnen, waar je prioriteit aan moet geven, hoe je je aandacht ergens bij kan houden of hoe je een onderscheid maakt tussen relevante en niet relevante informatie.

De meeste studenten zullen de functies gebruiken zonder er zelf erg in te hebben. Echter zijn er ook veel studenten bekend die een gebrekkige ontwikkeling hebben op één of meerdere executieve functies. 

Je hoeft geen diagnose te hebben om een minder ontwikkelde executieve functie te hebben. Wel is bekend dat bij mensen met bijvoorbeeld ASS (autisme spectrum stoornis) de kans vele malen groter is, dat zij een (aantal) minder ontwikkelde functies hebben.

Wanneer deze functies goed ontwikkeld zijn, kan een student hier de rest van zijn leven profijt van hebben. Het fijne is, dat er verschillende hulpmiddelen zijn om de functies te ondersteunen wanneer dit lastig blijkt voor iemand.

Wij willen als Bureau Ondersteuning & Advies handvatten aanreiken die helpend kunnen zijn bij het goed aanleren van plannen en organiseren.

Kom je er niet alleen uit dan kun je extra hulp vragen. Praat met je mentor of vraag een gesprek aan bij Bureau Ondersteuning & Advies.