Wanneer je iemand verliest die erg belangrijk voor je is, dan verandert naar je gevoel alles in je leven. De wereld ziet er anders uit. Niets lijkt meer hetzelfde. Jouw prioriteiten verschuiven: wat eerst belangrijk leek te zijn, doet er nu niet meer toe. Dat is een heftige ervaring. Soms betekent het dat je niet meer op dezelfde golflengte zit met de mensen om je heen. Rouwen kun je zien als een proces om jezelf aan te passen aan die totaal veranderde situatie. Dit kan een zware opgave zijn, durf ook je gevoelens te  delen op school.

TIPS ALS JE ROUWT
  • Praat erover met vrienden, familie of op school; dit verdriet hoef je niet voor jezelf te houden.
  • Vertel op school wat er aan de hand is; in elk geval aan je studieloopbaanbegeleider (slb-er),  je trajectbegeleider of je begeleider vanuit het Plusteam. Vertel het ook tegen je docenten. Er is dan meer begrip voor jouw situatie. Ook kun je aangeven hoe jij wilt dat er met de situatie op school wordt omgegaan.
  • Heb je vragen, stel ze gewoon. Je kan je vragen stellen aan iemand die je vertrouwt en soms ook aan de huisarts.
  • Zonder je niet af. Blijf niet te lang alleen, eenzaamheid helpt je niet.
  • Ga op zoek naar een manier om je gevoelens te uiten, zoals bijvoorbeeld schrijven of sporten of naar muziek luisteren.
  • Gebruik geen alcohol en/of drugs. Dit lucht misschien voor even op, maar daarna voel je je nog rotter.
  • Maak een herinneringsboek of monumentje van de overledene voor jezelf.
  • Praat erover als je slechter gaat eten en slapen. Dit kan met je ouders, op school of bij de huisarts.
  • Pak het gewone leven weer op. Na het afscheid is het belangrijk om weer dingen te doen die je voor het verlies ook al deed (school, sport, met vrienden wat leuks doen etc.).
  • Vraag om hulp als je ermee blijft rondlopen. Dit kan bij familie, vrienden, school, je geloofsgemeenschap of bij de huisarts.