Piekeren

Soms zit je een tijdje niet lekker in je vel. Je voelt je angstig, eenzaam of heel somber. Soms is er een duidelijke oorzaak, zoals een echtscheiding, verhuizing of schokkende gebeurtenis. Als je last hebt van psychische problemen, ben je daar meestal niet trots op. Je wilt er liever niet over praten. Toch is dat vaak de eerste stap naar de oplossing. Als je alles blijft opkroppen, worden je problemen vaak erger. Praat erover met iemand die jij vertrouwt.

PSYCHOLOGISCHE HULP

Als het probleem vermoedelijk niet tijdelijk is, is het verstandig professionele hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld als een probleem langer dan een half jaar duurt en de situatie niet verbetert. Een professionele hulpverlener kan uitzoeken wát er precies aan de hand is. De hulpverlener probeert met jou antwoorden te zoeken op vragen als: Wat is volgens jou het probleem? In welke situaties komt het probleem naar voren? Hoe lang is het probleem er al? Wat hebben jij of je ouders zelf al gedaan? Waarom werkte dat niet goed? Vervolgens gaat de hulpverlener kijken hoe jij het beste geholpen kan worden.

Je kunt hulp zoeken via internet of via een psycholoog.

Via internet kun je bijna bij elke GGZ-instelling (geestelijke gezondheidszorg) psychische hulp krijgen. Hulp via internet wordt ook wel e-hulp of e-mental health genoemd. Je krijgt dan hulp via e-mail of een chatprogramma.

Via de huisarts: Slaap je niet meer lekker, ben je veel aan het piekeren en weet je niet meer wat je moet doen? Heb je psychische problemen (zoals ADHD, een angststoornis, traumaverwerking of een andere stoornis) dan is vaak gespecialiseerde psychologische hulp nodig. Maak dan een afspraak bij de huisarts. Hij kan je doorverwijzen voor psychische hulp.